Najlepsze filmy 2012 roku – ranking magazynu "Sight & Sound"
1 Pogromca wielu festiwali. Oparta na faktach historia dziewczyny, która powraca do Rumunii z Niemiec. Odnajduje swoją przyjaciółkę z dzieciństwa, z którą wychowywała się w sierocińcu i próbuje ją nakłonić do wyjazdu. Ale ona nie chce opuszczać wiejskiego prawosławnego klasztoru, w którym znalazła dom...
Media
2 Pewnego razu w Anatolii wydarzyło się coś bardzo złego – radosna popijawa trzech kumpli zakończyła się tragedią. Nuri Bilge Ceylan (twórca "Uzaka") nie próbuje nawet dociekać mechanizmów fatalnych instynktów, które skłaniają ludzi do morderstwa czy oszustwa
Media
3
Shutterstock
4 "Ten płynący prosto z serca i zabawny film to czysta przyjemność" – pisze Rolling Stone. "Zabawna, fantastycznie zagrana, słodko-gorzka opowieść o dorastaniu" – zachwala Empire. "Moonrise Kingdom. Kochankowie z Księżyca" to najlepszy z dotychczasowych filmów Wesa Andersona. Zbierający znakomite recenzje i nominowany do prestiżowej Gotham Independent Film Awards obraz jest też jednym z pewniaków do Oscara
AP / Niko Tavernise
5 Tytuł "Bestie z południowych krain" sugeruje, że mamy do czynienia z rodzajem baśni i nie jest to odległe od prawdy. Benh Zeitlin w swoim debiutanckim filmie stworzył sowizdrzalską mitologię Ameryki ery postdobrobytu. Jej bohaterowie to grupka społecznych wyrzutków, buntowników, odszczepieńców i wykolejeńców, żyjących wśród mokradeł Luizjany, na skraju lądu między bagniskiem a wielkim zbiornikiem retencyjnym
Media / By Ben Richardson
6 Horror Petera Stricklanda. Historia mężczyzny, który zaczyna tracić rozum kiedy zostaje zatrudniony do pracy przy montażu dźwięku do najnowszego filmu włoskiego mistrza Santiniego (Antonio Mancino)
Shutterstock
7 Surrealistyczne wędrówki przez zamroczony fantazjami Paryż i biała limuzyna, która skrywa tajemnice pewnej agencji, a na ekranie: Denis Lavant, Michel Piccoli, Eva Mendes i Kylie Minogue
AP / Arsenal Filmverleih
8 Nagrodzona Złotą Palmę 65. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, Michaela Hanekego przejmująca opowieść o towarzyszeniu w umieraniu
Media
9 "Pilar opiekuje się Aurorą, staruszką ze słabością do hazardu. Gdy Aurora umiera, opiekunka odnajduje w jej rzeczach niewysłany list do kochanka z dawnych lat. Postanawia go odnaleźć. W ten sposób z teraźniejszości nurkujemy w przeszłość, w czasy kolonizacji Afryki będące tłem dla namiętnego romansu" – pisze o filmie portugalskiego reżysera Miguela Gomesa Urszula Lipińska (Stopklatka.pl)
Media
10 Paul Thomas Anderson wciąż w mistrzowskiej formie. W swoim najnowszym filmie amerykański reżyser potwierdził reputację najbardziej przenikliwego, obok Todda Solondza, krytyka swojej ojczyzny
Media