46,1 proc. Polaków korzysta z dostępnej w Polsce oferty platform streamingowych. 4,7 proc. ogółu badanych ogląda dostępne tam filmy codziennie, a 13,3 proc. – kilka razy w tygodniu.

Więcej mężczyzn niż kobiet

Kilka razy w miesiącu po któryś z serwisów sięga 17,1 proc. Polaków, natomiast rzadziej niż kilka razy w miesiącu – 11 proc. Platformy streamingowe nie są atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu dla 51,7 proc. respondentów. 2,1 proc. wybrało odpowiedź "trudno powiedzieć".

Reklama

Kobiety częściej niż mężczyźni deklarują, że nie korzystają z platform streamingowych (56,7 proc. kobiet vs. 46,3 proc. mężczyzn). Mężczyźni natomiast częściej niż kobiety korzystają z tych serwisów codziennie (8,1 proc. mężczyzn vs. 1,6 proc. kobiet) oraz kilka razy w tygodniu (17,2 proc. mężczyzn vs. 9,8 proc. kobiet).

Więcej młodszych niż starszych

Reklama

Wiek okazuje się najbardziej decydującym czynnikiem w częstotliwości korzystania z platform streamingowych. Młodzi dorośli w wieku 18-29 lat wyróżniają się najwyższym odsetkiem osób korzystających z tych serwisów – aż 53,4 proc. deklaruje, że ogląda na nich filmy czy seriale kilka razy w miesiącu, a 23 proc. – kilka razy w tygodniu. W tej grupie tylko 2,4 proc. nie ogląda i nie słucha treści znajdujących się na tego typu platformach.

Wraz z wiekiem drastycznie wzrasta odsetek osób, które nie korzystają ze streamingu. W grupie 40-49 lat już 33,1 proc. tego nie robi, a w grupie 50-59 lat aż 80,3 proc. Tendencja ta utrzymuje się i pogłębia w starszych grupach wiekowych: 80,8 proc. ankietowanych w wieku 60-69 lat i aż 87,6 proc. w wieku powyżej 70 lat deklaruje, że nie korzysta w ogóle z platform streamingowych.

Więcej wykształconych niż nie

Wykształcenie ma istotny wpływ na to, kto jest odbiorcą treści Netflixa, HBO Max, Disneya+ czy Amazon Prime Video. Wśród osób z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym aż 68,9 proc. nie korzysta z tych serwisów. Odsetek ten znacząco spada wraz ze wzrostem poziomu wykształcenia – do 45 proc. wśród osób ze średnim wykształceniem i 37,1 proc. wśród osób z wykształceniem wyższym.

Osoby z wykształceniem wyższym najczęściej korzystają z platform kilka razy w miesiącu (23,6 proc.) oraz kilka razy w tygodniu (21,9 proc.). W tej grupie 11,2 proc. korzysta z nich codziennie. W grupie osób ze średnim wykształceniem 20,5 proc. użytkowników korzysta z platform kilka razy w tygodniu, a 20,1 proc. - kilka razy w miesiącu.

Ogromny potencjał wzrostu dla platform

Wyniki naszego badania wyraźnie pokazują, że rynek platform streamingowych w Polsce, choć dynamicznie się rozwija, nadal ma ogromny potencjał wzrostu, zwłaszcza wśród starszych grup wiekowych i osób z niższym wykształceniem. Ponad połowa Polaków, która nie korzysta z tych serwisów, stanowi ogromną, niewykorzystaną bazę odbiorców – komentuje Kamil Smogorzewski, dyrektor ds. komunikacji IBRiS.

Szczególnie interesujące jest to, jak mocno wiek wpływa na nawyki korzystania – młodzi Polacy są naturalnymi odbiorcami treści cyfrowych, podczas gdy seniorzy wciąż pozostają poza zasięgiem. To wyzwanie dla dostawców, aby dostosować ofertę i komunikację do potrzeb starszych pokoleń, być może poprzez uproszczenie interfejsów, edukację cyfrową czy dedykowane, bardziej przystępne cenowo pakiety – dodaje.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 27-28 czerwca 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1070 dorosłych Polaków, metodą CATI.

Czym są serwisy streamingowe?

Serwisy streamingowe to platformy internetowe, które umożliwiają użytkownikom dostęp do treści multimedialnych, takich jak filmy, seriale czy muzyka, bez konieczności pobierania ich na konkretne urządzenie. Opłaty za dostęp do serwisów z filmami i serialami w Polsce wahają się od kilkunastu do blisko 60 zł miesięcznie.