Rola chorującej na raka, uzależnionej od psychotropów i antydepresantów, nieprzyjemnej matki z amerykańskiej prowincji od początku wydawała się skrojona na miarę aktualnych aktorskich potrzeb heroiny. Przypuszczam, że film też powstał specjalnie dla Meryl Streep. Rzeczywiście rozsadza ekran. Jest demoniczna, zgryźliwa, cierpko inteligentna. Dla aktorki skończyło się tradycyjną nominacją do Oscara, filmowi wyrządziło jednak niedźwiedzią przysługę. Charyzmatyczna gwiazda pożera wszystko i wszystkich, którzy pojawiają się na jej drodze: i scenariusz, i partnerów.

Reklama

Przy przezroczystej reżyserii Johna Wellsa dbającego przede wszystkim o zachowanie odpowiednich rytmów i nieprzeszkadzanie aktorom, robi to wrażenie zdumiewającego braku proporcji. Meryl Streep gra obok partnerów, tworzy solówkę, powtarzając jednocześnie sprawdzone gesty, frazowanie, a nawet tiki. Szczęśliwie reszta obsady jest bardziej wstrzemięźliwa, przez co film daje się jakoś wytrzymać.

Na pewno pomaga też scenariusz. Literacki pierwowzór "Sierpnia" autorstwa Tracy'ego Lettsa to dramat z najwyższej półki. Wielokrotnie wystawiany w USA i w Europie (polecam zwłaszcza przedstawienie Grzegorza Brala w warszawskim Teatrze Studio z Teresą Budzisz-Krzyżanowską w głównej roli) nawiązuje wprost do dokonań Tennesse'ego Williamsa czy Eugene'a O'Neilla. Dysfunkcyjna rodzina, próba pojednania i rozgrzeszenie win, plus galeria niejednoznacznych portretów gwarantujących aktorskie kreacje.

Tak jest również tym razem. Meryl plus reszta, z tym że owa reszta wypada nawet ciekawiej: obok dawno nieoglądanej Juliette Lewis, jedną z najlepszych ról w kinie zagrała w "Sierpniu" Julia Roberts, świetna jest również najmniej utytułowana z teamu Julianne Nicholson. Na ekranie sekrety zderzają się z kłamstwami, błyskotliwe bon moty ze statycznymi monologami, a
chociaż nie ma w tym śladu precyzji spod znaku kina Mike'a Leigh, ogląda się mimo wszystko dobrze. Hollywoodzki ekwiwalent prawdy jest bardzo fotogeniczny.

SIERPIEŃ W HRABSTWIE OSAGE | reżyseria: John Wells | dystrybucja: Monolith