Trzydziestoletnia Michelle Williams zaczęła karierę od serialu dla nastolatków – "Jeziora marzeń". Potem Williams pojawiała się w komediach ("Dick"), niezależnych produkcjach ("Wendy i Lucy"), a także w filmach bardziej komercyjnych ("Wyspa tajemnic"). Najwięcej uznania i splendorów – nominacje do Złotego Globu i Oscara – przyniosła jej drugoplanowa kreacja zdradzanej żony w "Tajemnicy Brokeback Mountain" u boku Heatha Ledgera, z którym związała się też prywatnie. Od tamtej pory nazywana jest następczynią Geny Rowlands. Równie przekonująco potrafi zagrać kochającą matkę, lesbijkę, dziewczynę z sąsiedztwa, seksowną blondynkę. Jej najmocniejszą stroną jest gra bez słów – spojrzeniami. Po mistrzowsku pokazuje tłamszone emocje. Oto pięć odsłon jej aktorskich możliwości.

1. "Jezioro marzeń"

Świeżość z Nowego Jorku

Nie ma chłopaka w Capeside, który nie kochałby się w Jen Lindley. Przeprowadziła się do tego miasteczka z Nowego Jorku. Przez resztę licealistów uznawana jest za dziewczynę bardziej doświadczoną niż oni. Więcej wie o seksie i narkotykach, jest dorosła.
Reklama
Pierwsza scena z jej udziałem. Jen wysiada z żółtej taksówki, idzie wolno przez zielony ogród. Wiatr rozwiewa jej blond włosy, prześwitująca sukienka faluje. Jest obietnicą czegoś świeżego.
Reklama

2. "Dróżnik"

Słodka naiwność

W niezależnej produkcji, która była przebojem festiwalu Sundance, Williams zagrała niewielką rolę bibliotekarki Emily, zafascynowanej karłem Finem.
Fin z nosem w książce idzie przed siebie. Emily krzyczy na jego widok, po czym oferuje pomoc. Gdy jedna z czytelniczek mówi do Fina, że nadużyła jego gościnności w nocy, w oczach Emily pojawia się zdziwienie i podziw.



3. "Tajemnica Brokeback Mountain"

Zraniona kobiecość

Dzięki tej roli Williams została zauważona przez krytyków. Gra Almę, zamkniętą w sobie żonę kowboja geja, Ennisa.
Przez okno widzi męża w uścisku z mężczyzną, ich pocałunek. Zaskoczenie, przerażenie i obrzydzenie w jednym krótkim grymasie. Gdy Ennis wchodzi do domu, Alma siedzi spokojnie z córką na kolanach. "Może twój kolega napije się kawy?" – proponuje beznamiętnie.

4. "Mamut"

Empatyczna profesjonalistka

Williams gra chirurga. Pewnego wieczoru na oddział trafia ciężko poraniony nożem chłopiec. Zazwyczaj opanowana lekarka na sali operacyjnej gorączkowo próbuje uratować dziecko. Z bezsilności zaczyna przeklinać, wybiega z bloku operacyjnego w pokrwawionym fartuchu, w swojej dyżurce wyładowuje złość na meblach, roztrzęsiona płacze jak małe dziecko.

5. "Blue Valentine"

Ekshibicjonizm w duecie

Udział w "Blue Valentine" uznawany jest przez krytykę za jej największe dotychczasowe osiągnięcie. By ożywić przygasłe uczucie, Dean proponuje żonie noc w motelu dla zakochanych. Romantyczny nastrój mija, gdy Dean naciska na fizyczne zbliżenie. Cindy początkowo się opiera, potem rezygnuje, sprawia wrażenie, jakby jej nie było. Widz ma przykre uczucie podglądania małżeńskiego gwałtu.