Inne
Inne
Media
Media
Reklama
Inne / Potr Kowalczyk
Reklama
mat. prasowe, fot. Bogdan Bogielczyk
Media

Dokument Bartka Konopki "Królik po berlińsku" nominowano w kategorii krótkometrażowy film dokumentalny.

Zgodnie z przewidywaniami, największą w tym roku liczbę nominacji do Oscarów zgromadziło dzieło Jamesa Camerona "Avatar" oraz wojenny obraz w reżyserii Kathryn Bigelow"The Hurt Locker". Dziewięciokrotnie nominowane filmy powalczą o statuetki m.in. w kategorii film roku i najlepszy reżyser.

Po piętach liderom depczą z liczbą ośmiu nominacji "Bękarty wojny" Quentina Tarantino. Niewiele mniej otrzymały produkcje "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" oraz "W chmurach" - każda zgarnęła po sześć nominacji. Wysoko notowana jest także animacja "Odlot" (5 nominacji) oraz science-fiction "Dystrykt 9" (4 nominacje).

Najbardziej w tym roku obleganą oscarową kategorią jest film roku - startuje w niej aż dziesięć obrazów: "Avatar, "The Blind Side", "Dystrykt 9", "Była sobie dziewczyna", "The Hurt Locker", "Bękarty wojny", "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire", "A Serious Man", "Odlot" i "W chmurach".

Ciekawie zapowiada się walka o tytuł najlepszego reżysera, a rozegra się między Jamesem Cameronem, twórczynią "The Hurt Locker" - Kathryn Bigelow, reżyserem "Bękartów wojny" - Quentinem Tarantino, Lee Danielsem (twórcą "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire") oraz Jasonem Reitmanem (autor "W chmurach").

O Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego powalczą niemiecko-izraelski dramat "Ajami", hiszpańsko-argentyński thriller "El Secreto de Sus Ojos", hiszpańsko-peruwiańskie "Gorzkie mleko" (zdobywca Złotego Niedźwiedzia na Berlinale 2009), francuski "Prorok" oraz laureat Złotej Palmy na ostatnim festiwalu w Cannes - obraz "Biała wstążka" (prod. Austria, Niemcy, Włochy, Francja).

Laureatów 82. rozdania nagród amerykańskiej Akademii Filmowej poznamy 7 marca. Ceremonię popowadzą Steve Martin i Alec Baldwin.



















Czytaj dalej - pełna lista nominacji >>

Reklama



Film roku

  • "Avatar"
  • "The Blind Side"
  • "Dystrykt 9"
  • "Była sobie dziewczyna"
  • "The Hurt Locker"
  • "Bękarty wojny"
  • "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire"
  • "A Serious Man"
  • "Odlot"
  • "W chmurach"


Najlepszy reżyser

  • James Cameron ("Avatar")
  • Kathryn Bigelow ("The Hurt Locker")
  • Quentin Tarantino ("Bękarty wojny")
  • Lee Daniels ("Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire")
  • Jason Reitman ("W chmurach")


Aktor pierwszoplanowy

  • Jeff Bridges ("Szalone serce")
  • George Clooney ("W chmurach")
  • Colin Firth ("A Single Man")
  • Morgan Freeman ("Invictus")
  • Jeremy Renner ("The Hurt Locker")


Aktorka pierwszoplanowa

  • Sandra Bullock ("The Blind Side")
  • Helen Mirren ("The Last Station")
  • Carey Mulligan ("Była sobie dziewczyna")
  • Gabourey Sidibe ("Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire")
  • Meryl Streep ("Julie i Julia")


Aktor drugoplanowy

  • Matt Damon ("Invictus")
  • Woody Harrelson ("The Messenger")
  • Christopher Waltz ("Bękarty wojny")
  • Stanley Tucci ("Nostalgia anioła")
  • Christopher Plummer ("The Last Station")


Aktorka drugoplanowa

  • Mo'Nique ("Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire")
  • Penelope Cruz ("Nine - Dziewięć")
  • Vera Farmiga ("W chmurach")
  • Anna Kendrick ("W chmurach")
  • Maggie Gyllenhaal ("Szalone serce")


Najlepszy film nieanglojęzyczny

  • "Ajami" (Niemcy / Izrael)
  • "El Secreto de Sus Ojos" (Argentyna / Hiszpania)
  • "Gorzkie mleko" (Hiszpania / Peru)
  • "Prorok" (Francja)
  • "Biała wstążka" (Austria/Niemcy/Włochy/Francja)


Scenariusz adaptowany

  • "Dystrykt 9"
  • "Była sobie dziewczyna"
  • "In the Loop"
  • "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire"
  • "W chmurach"


Scenariusz oryginalny

  • "The Hurt Locker"
  • "Bękarty wojny"
  • "The Messenger"
  • "A Serious Man"
  • "Odlot"


Najlepsze zdjęcia

  • "Avatar
  • "Harry Potter i Książę Półkrwi
  • "The Hurt Locker
  • "Bękarty wojny
  • "Biała wstążka


Najlepszy montaż

  • "Avatar"
  • "Dystrykt 9"
  • "The Hurt Locker"
  • "Bękarty wojny"
  • "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire"


Najlepsza charakteryzacja

  • "Boski"
  • "Star Trek"
  • "Młoda Wiktoria"


Najlepsza scenografia i dekoracje

  • "Avatar"
  • "Parnassus"
  • "Nine - Dziewięć"
  • "Sherlock Holmes"
  • "Młoda Wiktoria"


Najlepsze kostiumy

  • "Bright Star"
  • "Coco Chanel"
  • "Parnassus"
  • "Nine - Dziewięć"
  • "Młoda Wiktoria"


Najlepsza muzyka

  • "Avatar"
  • "Fantastyczny Pan Lis"
  • "The Hurt Locker"
  • "Sherlock Holmes"
  • "Odlot"


Najlepsza piosenka

  • "Almost There" (posłuchaj) - muzyka, słowa: Randy Newman ("Księżniczka i żaba")
  • "Down in New Orleans" (posłuchaj) - muzyka, słowa: Randy Newman ("Księżniczka i żaba")
  • "Loin de Paname" (posłuchaj) - muzyka Reinhardt Wagner, słowa Frank Thomas ("Paris 36")
  • "Take It All" (posłuchaj) - muzyka, słowa: Maury Yeston ("Nine - Dziewięć")
  • "The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)" (posłuchaj) - muzyka i słowa: Ryan Bingham i T Bone Burnett ("Szalone serce")


Najlepszy montaż efektów dźwiękowych

  • "Avatar"
  • "The Hurt Locker"
  • "Bękarty wojny"
  • "Star Trek"
  • "Transformers: Zemsta upadłych"


Najlepszy dźwięk

  • "Avatar"
  • "The Hurt Locker"
  • "Bękarty wojny"
  • "Star Trek"
  • "Odlot"


Najlepsze efekty specjalne

  • "Avatar"
  • "Dystrykt 9"
  • "Star Trek"


Najlepszy długometrażowy film dokumentalny

  • "Burma VJ"
  • "The Cove"
  • "Food, Inc."
  • "Which Way Home"


Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • "China's Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province"
  • "The Last Campaign of Governor Booth Gardner"
  • "The Last Truck: Closing of a GM Plant"
  • "Music by Prudence"
  • "Królik po berlińsku"


Najlepszy animowany film pełnometrażowy

  • "Koralina"
  • "Fantastyczny Pan Fox"
  • "The Secret of Kells"
  • "Odlot"


Najlepszy animowany film krótkometrażowy

  • "French Roast"
  • "Granny O'Grimm's Sleeping Beauty"
  • "The Lady and the Reaper (La Dama y la Muerte)"
  • "Logorama"
  • "A Matter of Loaf and Death"


Najlepszy aktorski film krótkometrażowy

  • "The Door"
  • "Instead of Abracadabra"
  • "Kavi"
  • "Miracle Fish"
  • "The New Tenants"

Sprawdź zeszłorocznych zdobywców Oscarów >>



Nominacje do Oscarów 2010 komentuje Magdalena Michalska, krytyk filmowy "Dziennika Gazety Prawnej":


Starcie pokazującego wojnę ludzi z żyjącą w kosmosie cywilizacją „Avatara” i dramatu wojennego o jednostce saperów w Iraku „The Hurt Locker” będzie pewnie najbardziej ekscytujące dla prasy plotkarskiej. Cameron i Bigelow przez wiele lat byli małżeństwem, a on odbierając Złoty Glob za reżyserię „Avatara”, rzucił nieco złośliwie: „Nie mam przygotowanej żadnej mowy, bo byłem przekonany, że to ty Kathryn dostaniesz tę nagrodę”.

Bigelow jest zaledwie czwartą kobietą w 82-letniej historii Oscara, która dostała nominację za reżyserię. Żadna z nominowanych pań nie otrzymała nagrody.


Szansa dla kina niezależnego

Amerykańska Akademia Filmowa zmieniła w tym roku regulamin nagród. Po raz pierwszy o tytuł filmu roku powalczy aż 10 tytułów (dotychczas listę nominowanych tworzyło pięć tytułów): obok oczywistych, czyli „Avatara”, „Hurt Lockera”, „Bękartów wojny” (aż 8 nominacji), „Precious” (6 nominacji) i „W chmurach”, które miały dużo nominacji do Złotych Globów, w finale znalazło się miejsce dla „The Blind Side”, filmu, za rolę w którym Złoty Glob dostała Sandra Bullock, świetnej opowieści o dorastaniu w swingującym Londynie „Była sobie dziewczyna”, „A Serious Man” braci Coen. Dzięki rozszerzeniu listy wśród nominowanych znalazł się „Dystrykt 9”, pozamainstreamowy obraz nakręcony w RPA i wyprodukowany przez Petera Jacksona, który nie dostałby się do czołówki, gdyby tak jak dotychczas nominowano tylko pięć tytułów. Świetnie poradziła sobie także disneyowska animacja „Odlot”, która nie tylko trafiła na listę najlepszych filmów animowanych, ale także została zgłoszona w kategorii film roku i scenariusz.









Ten zestaw pokazuje, że Akademia zwróciła w tym roku większą uwagę na filmy kameralne, wyprodukowane poza hollywoodzkimi studiami, może nie do końca niezależne, ale na pewno takie, za którymi nie stały miliony dolarów z portfeli prominentnych producentów. Nie udało się jednak Akademii zdobyć na zupełną niezależność. Mam wrażenie, że po „Titanicu” Cameron dostaje nagrody

i nominacje z automatu. Owszem, jego „Avatar” zawojował box office na całym świecie, i owszem, jest techniczną nowinką w kinie, ale wszelkie opinie o rewolucji na miarę wprowadzenia dźwięku do filmu czy genialnym wizjonerstwie Camerona są głęboko przesadzone. Ot, efektowny, przeładowany newage’owymi przesądami, duży budżet, zasługujący na pewno na nagrody techniczne, ale nie wskazywany ze względu na artystyczną wartość, na tytuł filmu roku. Na szczęście w przeciwieństwie do Stowarzyszenia Prasy Zagranicznej przyznającego Złote Globy nie ośmieszyli się nominacją za scenariusz dla filmu Camerona.



Królik a la Oscar

Na liście nominowanych twórców znalazł się polski akcent: krótkometrażowy film dokumentalny Bartka Konopki „Królik po berlińsku”. To opowieść o tysiącach dzikich królików, które zamieszkiwały strefę śmierci muru berlińskiego. „Realizacja »Królika...« trwała prawie cztery lata. Do dzisiaj nie wiadomo dokładnie, skąd się wzięły. Jest kilka sprzecznych hipotez. Moim zdaniem chodziło o to, że zwierzątka poczuły się tam po prostu bardzo dobrze, były bezpieczne: daleko od lisów (i od ludzi), miały dużo trawy. Raj. Wszyscy je pamiętają, ale nie bardzo chcą o tym mówić” - mówił "Dziennikowi" Bartek Konopka (cały wywiad z reżyserem znajdziecie tutaj), kiedy jego film gościł na naszych ekranach. Konopka pracuje obecnie nad debiutem pełnometrażowym - opartym na prywatnej historii reżysera filmem „Lęk wysokości”, w którym główne role grają

Krzysztof Stroiński i Marcin Dorociński. Polskie filmy krótkometrażowe kilka razy miały już szansę na Oscara: ostatnio wśród nominowanych była „Męska sprawa” Sławomira Fabickiego i animowana „Katedra” Tomasza Bagińskiego. Statuetkę dla krótkiego filmu dostaliśmy tylko raz - za animowane „Tango” (1980) Zbigniewa Rybczyńskiego.

W tym roku polskiemu filmowi nie udało się dostać nominacji dla filmu nieanglojęzycznego. Do finałowej piątki dostały się izraelski „Ajami”, dwa tytuły z Ameryki Południowej: argentyński „El Secreto de Sus Ojos” i peruwiańskie „Gorzkie mleko”, oraz liderzy tej kategorii: francuski „Prorok” Jacques’a Audiarda (nagrodzony m.in. w Cannes) i niemiecka „Biała wstążka” Michaela Hanekego, która ma także nominację za zdjęcia.



Rekordowa Meryl

Właściwie nominacje do Oscarów ułożyły się w tym roku zgodnie z wszelkimi przewidywaniami. Chyba najbardziej oczywiste były kategorie aktorskie. Swoją 16 nominację dostała Meryl Streep, powalczy z nią Helen Mirren, zdobywczyni Oscara za rolę w „Królowej” Frearsa została nominowana za rolę w filmie „The Lost Station”. Z weterankami Oscarów powalczą debiutantki na polu nagród: Carey Mulligan („Była sobie dziewczyna”), amatorka Gabourney Sidibe („Precious”) i po raz pierwszy zauważona przez Akademię Sandra Bullock.



Nominacje dla aktorów otrzymali Morgan Freeman za rolę Nelsona Mandeli w „Invictus” Eastwooda, George Clooney za „W chmurach”, Jeff Bridges za „Crazy Heart”, za które dostał Złoty Glob, Colin Firth za nagrodzoną w Wenecji rolę w „A Single Man” oraz młody Jeremy Renner za „The Hurt Locker”.