Uderzają w tym filmie wnikliwość w przedstawianiu emocji, empatia reżysera, jego wrażliwość i czułość, kiedy portretuje postaci z wielkiej powieści. Sceneria jest romantyczna, a opowieść – jak przystało na XIX-wieczny romans – pełna uniesień, nagłych zwrotów akcji i zaskakujących relacji między bohaterami.
Mamy tu prostego, szczerego i silnego rolnika Gabriela Oaka, granego wspaniale przez Matthiasa Schoenaertsa. Obok niego zamożny, stateczny, dobrotliwy stary kawaler William Boldwood (Michael Sheen). I ten trzeci – synonim młodości, sensualności, nieprzewidywalności i skrywanego bólu – sierżant Francis Troy (każdą z jego cech Tom Sturridge przerysowuje i nie staje się przy tym groteskowy; wciąż uwodzi). Pomiędzy tą trójką rozdarta jest Bathsheba Everdene – odważna, pełna wiary we własną przyszłość atrakcyjna panna, właścicielka posiadłości z wartościowym kawałkiem ziemi, zarządzająca gospodarstwem i samotna.
W XIX wieku wszystkie te cechy sprawiają, że uznawana jest w okolicy za oryginał. Piękna, a nie wychodzi za mąż szybko i rozsądnie. Bogata, a nie zależy jej na wygodnych rozwiązaniach. Kobieta, a nie powierza najbardziej odpowiedzialnych prac mężczyznom. Nieprzypadkowo nazwisko Katniss z "Igrzysk śmierci" brzmi niemal identycznie (Everdeen) – to współczesna wersja tego archetypu: kobiety działającej wbrew stereotypom, walczącej, na zewnątrz niezłomnej, a wewnątrz – kruchej. U Vinterberga to Carey Mulligan. – Nie wyobrażam sobie, kto mógłby ją zastąpić, gdyby nie przyjęła propozycji – mówił reżyser. I rzeczywiście, trudno dziś sobie wyobrazić inną Bathshebę.
Julie Christie w realizacji "Z dala od zgiełku" Johna Schlesingera z 1967 roku była mniej rozsądna, bardziej porywcza, być może też szybciej uwodziła swoją dziewczęcością. Ale Mulligan daje swojej postaci więcej: gra nie tylko niedojrzałą kobietę, która nie potrafi wybrać. Jej Bathsheba to każdy z nas, zaskakiwany przez to, jak bardzo mogą zmieniać życie drobne decyzje i krótkie rozmowy. To zresztą temat znany Vinterbergowi – pod tym względem "Z dala od zgiełku" jest bardzo blisko "Polowania" i "Festen". Możemy też po raz kolejny podziwiać wielki talent stałej współpracowniczki reżysera, autorki zdjęć Charlotte Bruus Christensen. I ona pokazuje to, co dawne i nowe jednocześnie – niezmiennie piękne angielskie pejzaże.
Z DALA OD ZGIEŁKU | Wielka Brytania, USA 2015 | reżyseria: Thomas Vinterberg | dystrybucja: Imperial-Cinepix | czas: 119 min