Kiedy przed kilku laty Luc Besson, jeden z najbardziej cenionych europejskich twórców kina, zapowiedział, że bierze się za realizację filmów dla dzieci, brzmiało to niemal jak groźba. Reżyser "Nikity", "Leona Zawodowca" i "Piątego elementu", kojarzony z błyskotliwym i niestroniącym od brutalności kinem sensacyjnym, nie był kimś, komu powierzylibyśmy zadanie opowiedzenia naszym dzieciom bajeczki na dobranoc. Mogłyby mieć po tym koszmary.
Jednak seria filmów i książek o Minimkach – maleńkich, podobnych do elfów istotach zamieszkujących ogród kilkunastoletniego Artura – udowadnia, że Besson doskonale wie, czego potrzeba dzieciakom.
Wzorem J.K. Rowling i jej opowieści o młodocianym czarodzieju Harrym Potterze, Luc Besson miesza magię i przygodę z wielkimi mitami naszej kultury (opowieści o królu Arturze są tu aż nazbyt oczywistym tropem), osadzając je w klasycznej bajkowej narracji o nieszczęśliwym, osamotnionym dziecku. Porzucony przez rodziców Artur przeżywa wspaniałe i groźne przygody, kiedy odkrywa w domu swojej babci tajne przejście do równoległego świata zamieszkanego przez Minimki. Jak to w bajkach bywa, żaden świat jednak nie jest wolny od zła – adwersarzem Artura staje się Maltazar, klasyczny uzurpator marzący o nieograniczonej władzy. W trzeciej części Artur będzie musiał powstrzymać jego zapędy do objęcia władzy także nad światem ludzi. Ostateczna wojna dobra ze złem zbliża się nieuchronnie niczym Armageddon.
Animowany cykl Bessona nosi wszelkie cechy jego twórczego temperamentu. Jest nie tylko niezwykle efektowny wizualnie – zarówno animowane partie rozgrywające się wśród Minimków, jak i te aktorskie w świecie ludzi są wystylizowane do granic możliwości – ale też pełne zupełnie nieinfantylnego humoru. W dodatku jest absolutnie cool – głównie za sprawą muzycznych gwiazd, które użyczają głosów animowanym postaciom. W jakim innym filmie pojawiliby się obok siebie Snoop Dogg, Madonna i David Bowie czy Lou Reed? Luc Besson w końcu wie, jak ustrzelić widza.
Reklama
ARTUR I MINIMKI 3. DWA ŚWIATY | Francja 2010 | reżyseria: Luc Besson | dystrybucja: Monolith