Są pośród nich takie tytuły jak austriacko-niemiecka „Mademoiselle Paradis” Barbary Albert, grecki „Pity” Babisa Makridisa, hiszpańskie „Distances” Eleny Trape oraz rumuński „Several Conversations About A Very Tall Girl” Bogdana Theodora Olteanu.

W opinii kuratora MoMI Davida Schwartza wspólnym wątkiem różnorodnych dokonań jest ukazanie wyzwań i lęków współczesności przekładających się na intymne życie bohaterów.

Reklama

„Fuga” jest drugim filmem Smoczyńskiej pokazywanym w MoMI. Przed dwoma laty amerykańscy widzowie mogli tam zobaczyć jej debiutancką fabułę „Córki Dancingu”.

Przypomniał o tym w rozmowie z PAP Schwartz, który wskazał, że już wówczas Polka zaprezentowała się jako odważna i utalentowana twórczyni - film nazwał niespodziewanym hitem międzynarodowym.

Reklama

„+Fuga+ jest równie imponująca, ale wyraźnie odmienna w brzmieniu. To pełen napięcia i tajemniczy dramat. (…) Reżyseria Smoczyńskiej jest mistrzowska i poddana ścisłej kontroli, ale to odważna i błyskotliwa praca Gabrieli Muskały, która napisała scenariusz i gra rolę cierpiącej na amnezję kobiety, nadaje filmowi niepokojącą moc i osobliwość” – ocenił kurator.

Premiera najnowszego filmu Smoczyńskiej w Stanach Zjednoczonych miała miejsce w Amerykańskim Instytucie Filmowym (AFI) w Los Angeles. Zyskał tam dobre przyjęcie. Znalazło to odbicie w recenzjach, które zamieściły m.in. „Hollywood Reporter”, „Variete”, a także „Rotten Tomatoes” przedstawiające się jako najbardziej zaufane źródło rekomendacji rozrywki wysokiej jakości.

Reżyser zwróciła uwagę, że niektórzy widzowie oraz krytycy pamiętali jej „Córki Dancingu” i byli mocno zaskoczeni, że „Fuga” jest kompletnie innym filmem. Była z tego bardzo zadowolona. Mówiła, że nie chce robić ciągle takiego samego filmu, ale rozwijać się i próbować różnych rzeczy.

Reklama

Jej zdaniem Amerykanów w „Fudze” najbardziej interesować może postać bohaterki jak też podejście do tematu - połączenie thrillera i filmu psychologicznego.

„Alicja - jako bohaterka, która straciła pamięć i wracają do niej wspomnienia - niejako narzuciła ton i formę filmu. Mam nadzieję, że widzów tak jak mnie samą zaintryguje kobieta, która straciła pamięć i nie chce jej odzyskać” – powiedziała Smoczyńska.

Jak podkreśliła, „Fuga” to dla niej bardzo osobista historia; chciała dowieść, że kobieta po załamaniu może zacząć nowe życie, wyzwalając się od przeszłości. I pokazać na ile pamięć konstytuuje naszą tożsamość.

Dodała, że francuska firma Alpha Violet prowadzi już rozmowy na temat dystrybucji filmu w Stanach Zjednoczonych.

Współorganizatorami Panorama Europe 2019, która potrwa do 19 maja, jest Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku oraz podobne instytuty i konsulaty innych krajów UE.

Trwa ładowanie wpisu