Na stronie ZASP-u przypomniano, że Stankówna "zadebiutowała w 1959 r. rolą Furii w +Beatrix Cenci+ Juliusza Słowackiego w reżyserii Jana Kreczmara na scenie Teatru Polskiego, któremu pozostała wierna przez kolejne cztery dekady, wcielając się w dziesiątki postaci".

Reklama

"Była Elizą w +Śmierci gubernatora+ Kruczkowskiego, Karin w +Eryku XIV+ Strindberga, Klarą w +Pigmalionie+ Shawa, Hrabiną Marią Harrys w +Pierścieniu wielkiej damy+ Norwida, Doryną w +Świętoszku+ Moliera, Julią w +Miarce za miarkę+, Orsinem w +Wieczorze Trzech Króli+ i tytułową Julią w dramacie Szekspira, Elsinoe w +Irydionie+ Krasińskiego, Kasandrą w +Trojankach+ Eurypidesa, Florą w +Księżniczce na opak wywróconej+ de la Barki, Elicją w +Celestynie+ de Rojasa, Wróżką w +Wyzwoleniu+ i Rachelą w +Weselu+ Wyspiańskiego, Halucyną Bleichertową w +Onych+ Witkiewicza, Hrabiną de Profundis w +Chłopcach+ Grochowiaka, Betty Dullfeet w +Karierze Artura Ui+ Brechta, czy Herodową w +Pastorałce+ Schillera" - czytamy w opublikowanym w czwartek wspomnieniu.

Jak wyjaśniono, ostatnią premierą zagraną na deskach Teatru Polskiego był "Kordian" Słowackiego, w którym kreowała dwie postaci - Matki i Stracha.

Podziwiana na wielu scenach

"Podziwiali ją także widzowie Teatru Prezentacje, poznańskiego Teatru Polskiego i Sceny na Piętrze, Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, Teatrze na Woli, Teatru Wielkiego, czy Montowni" - dodano.

Reklama

Przypomniano, że aktorka "pracowała pod reżyserskim okiem Kazimierza Dejmka, Czesława Wołłejki, Aleksandra Bardiniego, Stanisława Różewicza, Zygmunta Huebnera, Jana Kluczyńskiego, Macieja Prusa, Jana Englerta, Krystyny Meissner, Barbary Sass, Romualda Szejda, Jarosława Kiliana i Pawła Passiniego".

"Patrząc na listę postaci stworzonych w Teatrze Polskiego Radia, można by sądzić, że nie opuszczała studia radiowego, do którego weszła po raz pierwszy w 1960 r. dając się poznać słuchaczom w +Weselu poety+ Baczyńskiego. Do udziału w realizowanych słuchowiskach zapraszał ją Jerzy Markuszewski, Zbigniew Kopalko i Wojciech Maciejewski, Edward Płaczek, Juliusz Owidzki, Andrzej Łapicki i Zdzisław Nardelli, Zofia Rakowiecka i Andrzej Pruski, Sławomir Pietrzykowski, Jan Warenycia i Janusz Kukuła" - napisano.

Reklama

Podkreślono, że reżyserzy telewizyjni i filmowi "powierzali jej interesujące, niebanalne role". "W obrazie +Piękny był pogrzeb, ludzie płakali+ Chmielewskiego była Żoną, Synową w +Samotności we dwoje+ Różewicza, Guwernantką w +Lokis. Rękopis profesora Wittembacha+, Śpiewaczką w +Systemie+ Majewskiego, Francuską turystką w +Wergilim+ Bera, Hrabiną w +Trędowatej+ Hoffmana, Panią z teatru w +Murmurando+ Barszczyńskiego, Zofią w +Drugiej stronie słońca+ Petelskiego" - czytamy na stronie ZASP-u.

Przypomniano także, że w "Przyspieszeniu" Zbigniewa Rebzdy "wcieliła się w 6 ról: aktorki, służącej, nauczycielka biologii, dyrektorki szkoły, prostytutki i urzędniczki". "Była Teklą w +Bożej podszewce+ Cywińskiej i ostrą szefową Genetix, jakże inną Teklą w +Seksmisji+ Machulskiego" - napisano.

"Telewizyjna widownia śledziła jej losy m.in. w +07 zgłoś się+, +Wielkiej miłości Balzaka+, +Królowej Bonie+, +Karierze Nikodema Dyzmy+, +Janie Serce+, +Rzece kłamstwa+, +Pannie z mokrą głową+, +Awanturze o Basię+, +Tygrysach Europy+, +Klinice samotnych serc+ oraz +Na Wspólnej+" - czytamy we wspomnieniu.

Na stronie ZASP-u zwrócono uwagę, że w serialu "Dom niespokojnej starości" Drabińskiego zagrała jedną z wiodących ról razem z Piotrem Machalicą. "Obydwoje odeszli w poniedziałek 14 grudnia…" - dodano.