Oto opis fabuły:
Akcja „Eteru” rozgrywa się na początku XX wieku, na Podolu. Lekarz (Jacek Poniedziałek) pasjonuje się eterem – substancją uśmierzającą ból i odbierającą świadomość, tajemniczą i śmiertelnie niebezpieczną. Gdy ofiarą jej działania pada młoda dziewczyna, lekarz zostaje skazany na śmierć. Niespodziewanie udaje mu się uniknąć stryczka. Doktor znajduje pracę w zaborze austriackim, w wojskowej twierdzy dowodzonej przez komendanta (Andrzej Chyra). Poza oficjalną praktyką, na własną rękę ponownie zaczyna prowadzić coraz dziwniejsze eksperymenty: na żywych i na umarłych. Obsesyjnie doskonali swoją wiedzę o eterze pozwalającym manipulować bólem, pożądaniem i wolą poddanych mu ludzi. Jaką cenę przyjdzie mu zapłacić za próbę zawładnięcia ludzkim umysłem?

Reklama

Trwa ładowanie wpisu

- Klimat filmu, mroczny i sensualny, przywołuje na myśl thriller, mimo że jego korzenie były bardziej klasyczne – projekt nawiązuje bezpośrednio do mitu Fausta. Odmiennie niż u Goethego stawką nie jest młodość i rozczarowanie nauką. Przeciwnie, w „Eterze” mój doktor wierzy w naukę jako narzędzie dla spełnienia najbardziej wszetecznego z ludzkich pragnień, jakim jest pełna fizyczna i duchowa władza nad drugim człowiekiem. – mówi Krzysztof Zanussi, który jest również scenarzystą filmu. – Eter okaże się pierwszym krokiem na drodze pozbawienia człowieka wolnej woli, a hipoteza o tym, że wypełnia przestrzeń kosmiczną, daje bohaterowi płonną nadzieję na władzę nad całym światem.

Reklama

– Praca nad plakatem do filmu „Eter” Krzysztofa Zanussiego to moja czwarta artystyczna przygoda z twórczością tego reżysera. Pierwszy był „Kontrakt” w 1980 roku, potem „Stan posiadania” w 1989 oraz „Dotknięcie ręki” w 1992. „Eter” jest zupełnie innym filmem zarówno od strony plastycznej, jak i sposobu prowadzenia narracji, choć wciąż cechują go charakterystyczne dla całej twórczości reżysera dylematy moralne. Łączy w sobie emocje „Milczenia owiec” oraz klimat filmu „Pachnidło” – podkreśla Andrzej Pągowski, jeden z najbardziej znanych polskich grafików i plakacistów. – Mam nadzieję, że przyjemność, jaką ja miałem z oglądania, będzie też udziałem widzów. Zapraszam do oglądania – dodaje.

Media

W filmie znalazła się międzynarodowa obsada: Jacek Poniedziałek, Andrzej Chyra, Zsolt Laszlo, Ostap Vakulyuk, Małgorzata Pritulak, Maria Ryaboshapka. Za montaż odpowiada Milenia Fiedler, laureatka Orła Polskiej Nagrody Filmowej za film „Weiser” i gdyńskich Złotych Lwów („Weiser” i „Czas zdrady”). Joanna Macha, scenografka filmu, to laureatka Orła i Złoty Lew za „Wenecję”. Autorką kostiumów jest Katarzyna Lewińska, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Filmowej za „Pokot” (ale również Złotych Lwów za „W ciemności”, „Sponsoring” i „Boisko bezdomnych”).