Konkurentami filmu Agnieszki Holland w walce o Oscara były: irańskie "Rozstanie" w reżyserii Asghara Farhadiego, izraelski "Footnote" (reż. Joseph Cedar), belgijski "Bullhead" (reż. Michael R. Roskam) oraz kanadyjski "Monsieur Lazhar" (reż. Philippe Falardeau). I to właśnie "Rozstanie" otrzymało statuetkę.

Reklama

"W ciemności" jest koprodukcją polsko-niemiecko-kanadyjską. Film przedstawia – opartą na faktach – historię lwowskiego kanalarza, cwaniaczka i złodziejaszka Leopolda Sochy, który w czasie II wojny światowej za pieniądze pomagał i dawał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta. Jednak wraz z upływem czasu, gdy coraz bardziej przerażony obserwował zbrodnie Niemców i Ukraińców we Lwowie, postanowił ocalić uciekinierów za wszelką cenę.

Obraz zebrał znakomite recenzje na całym świecie. – Odważny, epicki film, daleki od konwencjonalnej rozrywki. Napięcie, które twórcy potrafią wykrzesać z prawdziwej historii, jest jednocześnie mordercze i inspirujące. Główny bohater (perfekcyjna kreacja Roberta Więckiewicza) przypomina Oskara Schindlera, a jego wyjątkowa historia obrazuje przemianę antysemity w anioła stróża – napisał opiniotwórczy "Wall Street Journal". – Pełen napięcia (...) do głębi poruszający (...). Wizualny kontrast między dwoma światami – na ziemi i w kanałach – ukazano pięknie i sugestywnie, przez co "W ciemności" nabiera cech baśni. Ucisk i wolność oraz pochwała siły woli w obliczu opresji to tematy, które Holland zgłębiała już w "Tajemniczym ogrodzie", "Placu Waszyngtona" i swoim poprzednim dramacie wojennym "Europa, Europa". Wzruszający, ciepły i dramaturgicznie spełniony – ocenił "New York Times".

W Polsce "W ciemności" okazało się przebojem kasowym. Dzieło Agnieszki Holland jest najchętniej oglądanym filmem 2012 r. Historię Polaka ratującego Żydów do tej pory obejrzało prawie milion widzów.

Reklama

"W ciemności" było już trzecim film Holland walczącym o Oscara. Wcześniej nominacje do nagród Akademii Filmowej przyznano za jej obrazy "Gorzkie żniwa" (w 1986 r., w kategorii obraz nieanglojęzyczny) i "Europa, Europa" (w 1992 r., w kategorii scenariusz adaptowany, nominacja dla Holland).