Prawda, która mogłaby objawić się jedynie w dialogu, stoi na z góry przegranej pozycji, a z czasem w ogóle przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Tę ponurą wizję roztacza Asghar Farhadi, któremu dramat "Rozstanie" przyniósł w tym roku Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Portretuje on w swoich filmach Irańczyków nieskrępowanych – na pierwszy rzut oka – kulturalnymi i religijnymi ograniczeniami: wielkomiejskich, dynamicznych, młodych. Lecz wystarczy jedno niespodziewane zdarzenie, by wszyscy momentalnie ustawili się na pozycjach przewidzianych przez tradycję. W "Co wiesz o Elly" jest to zaginięcie tytułowej bohaterki. W "Rozstaniu" – poronienie.

Reklama

Utrata dziecka dotyka ubogą, pobożną Razieh, która wcześniej zatrudnia się jako opiekunka chorego na Alzheimera ojca Naadera. Ten nie ma czasu go doglądać, bo od momentu, w którym mieszkanie opuściła jego żona, Simin, spadła na niego większość domowych obowiązków. Simin żąda od Naadera rozwodu, bo chce zacząć wraz z dzieckiem nowe życie w Stanach. Mąż nie zgadza się na wyjazd córki, a jednocześnie nie chce zostawiać w Teheranie ciężko chorego ojca. W tę pełną napięcia atmosferę wkracza Razieh, reprezentująca świat zupełnie różny od tego, w jakim żyją zamożni małżonkowie. Eskalacja kłamstw oraz brak wiary w jakiekolwiek porozumienie uświadamiają nie tylko dystans dzielący oba światy, ale też coraz trudniejszą do pokonania odległość między bliskimi sobie ludźmi. Farhadi potrafi zdiagnozować te problemy, ale daleki jest od wskazywania łatwych rozwiązań.

Rozstanie | reżyseria: Asghar Farhadi | dystrybucja: Gutek Film