Plany pięciu studiów – Kadru, Oka, Perspektywy, TOR-u i Zebry – ich szefowie przedstawiali wspólnie w piątek na konferencji prasowej w Gdyni. Spotkanie nosiło tytuł: "Puławska 61 – ważny adres w polskim kinie", bowiem właśnie pod tym stołecznym adresem wszystkie te placówki mają swoje siedziby.

Prawdopodobnie w 2012 r. rozpoczną się zdjęcia do nowego filmu Borysa Lankosza. Obraz, zapowiadany obecnie tytułem "Grot", będzie biograficzną opowieścią o Jerzym Grotowskim, reżyserze i teoretyku teatru. Powstanie w Studiu Filmowym Kadr.

"Scenariusz jest tworzony już od czterech lat, jego główny autor to Borys Lankosz. Film o Grotowskim – artyście, który zyskał światową sławę – będzie produkcją międzynarodową" – zapowiedział dyrektor Kadru, Jerzy Kapuściński. Jak tłumaczył, w produkcję filmu, obok Polaków, zaangażują się prawdopodobnie m.in. Włosi i Francuzi, a w obsadzie znajdą się aktorzy z różnych krajów.

"Będzie to projekt bardzo duży i trudny. Biografia Grotowskiego to olbrzymia przestrzeń. Kraków, Opole, Wrocław, Paryż, a wreszcie Indie – z wszystkimi tymi miejscami wiąże się życie artysty" – zwrócił uwagę Kapuściński.

Jerzy Grotowski (1933-1999), reżyser teatralny, praktyk i teoretyk kultury, badacz zachowań ludzkich, wraz z Ludwikiem Flaszenem objął w 1959 r. Teatr 13 Rzędów w Opolu i przekształcił go w Teatr Laboratorium, w którym ucieleśnił ideę "teatru ubogiego". Peter Brook pisał, że "od czasów Stanisławskiego nikt na świecie nie badał natury aktorstwa, jego znaczenia, jego procesów duchowo-fizyczno-emocjonalnych tak dogłębnie i całkowicie, jak Grotowski".

Kadr ma w trakcie realizacji lub w planach także m.in. filmy: "Jesteś Bogiem" Leszka Dawida - o zespole hip hopowym Paktofonika, i "Soyer" Łukasza Barczyka.

W studiu TOR, gdzie dyrektorem jest Krzysztof Zanussi, powstać mają z kolei nowe obrazy Magdaleny Piekorz ("Zbliżenia") oraz samego Zanussiego ("Obce ciało").

"Obce ciało" będzie historią poświęconą kobietom. Jak wyjaśnił przygotowujący się dopiero do realizacji Zanussi, dotyczyć będzie ona "przemian społecznych i obyczajowych, a w ich efekcie powstania nowej sylwetki kobiety - kobiety biznesu, sukcesu i zwycięstwa; modelu znanego w naszej szerokości geograficznej". Nowoczesne bohaterki zostaną przedstawione "w kontraście z zespołem tradycyjnie wyznawanych wartości, który nie zawsze kobiecie taką rolę przypisuje" – zapowiedział reżyser.


Studio Zebra, założone i kierowane przez Juliusza Machulskiego, ma w produkcji czekający już na premierę nowy film Agnieszki Holland, "W ciemności" (wcześniej używano wobec niego tytułu: "Ukryci"). Film, z Robertem Więckiewiczem w roli głównej, przedstawi losy Polaka Leopolda Sochy, który podczas II wojny światowej z drobnego złodziejaszka staje się bohaterem – postanawia bezinteresownie ukryć w kanałach grupę Żydów z lwowskiego getta.

Studio Oko, którego szefem jest Tadeusz Chmielewski, przygotowuje 12-odcinkowy serial "Wrzos" w reżyserii Andrzeja Barańskiego, zaś kierowana przez Janusza Morgensterna Perspektywa ma w planach film Piotra Szulkina "My".

Organem założycielskim studiów filmowych przy Puławskiej jest ministerstwo kultury. "Państwowe studia filmowe działające pod adresem Puławska 61 nawiązują do tradycji zespołów filmowych, które od połowy XX wieku wyprodukowały wiele obrazów tworzących kanon polskiego kina" - podkreślili organizatorzy piątkowej konferencji. Zacytowali opinię reżyserki Agnieszki Holland, której zdaniem studia z Puławskiej "są gwarantem jakości". "Łatwiej zrobić tu film temu, komu nie chodzi tylko o +szybką kasę+. Chodzi o to, by powstawały filmy istotne. W zalewie tandety studia ciągle są miejscem, gdzie takie rzeczy mogą powstać" – uważa Holland.

Konferencja odbyła się w ramach 36. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, który trwa w Gdyni od poniedziałku, a zakończy się w sobotę.

Tydzień temu prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o państwowych instytucjach filmowych. Głównym celem nowelizacji jest wydłużenie o dwa lata okresu przewidzianego na komercjalizację lub likwidację państwowych instytucji filmowych oraz wprowadzenie możliwości przekształcania państwowych instytucji filmowych w państwowe instytucje kultury. W świetle obowiązujących przepisów, państwowe instytucje filmowe, które nie zostały skomercjalizowane do 31 grudnia 2010 r., podlegać miały likwidacji. Z inicjatywy ministra kultury wprowadzona zmiana wydłuża ten termin do 31 grudnia 2012 r.